Red het bos langs de A7!

Als inwoner van de Weidevenne in Purmerend hoorde ik van plannen om het bos dat aan de andere kant van de snelweg ligt plat te gooien voor een autoboulevard. Ik schreef er een brief over aan de gemeenteraad die vanavond praat over dit plan:

Beste leden van de gemeenteraad van Purmerend,

Allereerst wil ik u bedanken dat u de moeite neemt mijn brief te lezen. Ik wil u graag mijn visie geven op de plannen van het college van burgemeester en wethouders om langs de snelweg A7 een zogenaamd mobiliteitscentrum te gaan realiseren.

123Ik heb een dochtertje, ze wordt volgende week twee. Ze houdt erg van boekjes en we lezen haar dan ook veelvuldig voor. Zo las ik laatst in ‘Pluk van de petteflet’, een klassieker van Annie M.G. Schmidt. In dat boek zijn er plannen de prachtige Torteltuin, een bos naast de petteflet, plat te gooien voor een tegelpleintje. Pluk komt daartegen in opstand en plant uiteindelijk een magische bramenstruik waardoor de bouwvakkers alleen nog maar willen spelen en alle bouwmaterialen daarvoor gebruiken. Vervolgens besluit de burgemeester om het project te stoppen omdat hij geen nieuwe materialen wil kopen.

Nu kan ik in deze brief gaan dreigen met het planten van een magische bramenstruik maar behalve wat lachende raadsleden levert dat denk ik weinig op. Ik wil daarom een beroep doen op u als mens. U als inwoner van Purmerend, als belangrijke volksvertegenwoordiger die kaderstelling en controle als belangrijkste taken heeft.

Die kaderstelling heeft u met de structuurvisie Purmerend 2005-2020, vastgesteld in maart 2006. Een strategisch besluit over ruimtelijke ordening van de gemeenteraad. Daarin wordt de toekomst van het bos omschreven als een “regionale en liefst bovenregionale functie in de sfeer van groen, recreatie en toerisme. In de kom A7 is ruimte voor het ontwikkelen van grootschalige sport- en recreatievoorzieningen en middelgrote en grote kantoren. Op de Kop van West is vooralsnog voldoende ruimte voor dit type programma. Het is van belang om eerst de Kop van West goed in te vullen en niet op beide locaties een gedeeltelijke invullingen te realiseren. Indien zich een initiatief aandient voor de locatie kom A7 dient zorgvuldig gekeken te worden naar waarom dit niet zou passen op de Kop van West.”

Hier zou ik persoonlijk aan toe willen voegen dat inmiddels een groot nieuw bedrijventerrein is geopend op een vergelijkbare zichtlocatie met een uitstekende bereikbaarheid: Baanstee-Noord. Een bedrijventerrein dat nog steeds grotendeels leeg staat. Dat biedt dus twee alternatieven; Kop van West en Baanstee-Noord.

Tot zover de officiële formele bezwaren op basis van uw eigen kaderstelling. Ik ben namelijk persoonlijk, als omwonende (en met mij vele Weidevenners), tegen de komst van het mobiliteitscentrum. De volgende bezwaren spelen daarbij een rol:

1. Natuur
Op het eerste oog is het een willekeurige groene ‘berm’ van de snelweg zoals we die wel vaker bij op- en afritten vinden. Wie beter kijkt ziet echter een uniek stukje natuur van het type dat in de wijde omtrek niet wordt gevonden. Het is een stuk bos met enkele vijvers waar de natuur nog niet gestoord wordt door menselijke invloed. Als je het bijvoorbeeld vergelijkt met het Purmerbos wordt daar veel meer gerecreëerd, wat bij de Kom A7 niet het geval is. Dit heeft er voor gezorgd dat er een zeer divers natuurbeeld is ontstaan met onder andere fazanten, buizerds en vele andere (water)vogels. De ganzen die jaarlijks neerstrijken in Nederland om te broeden maken veelvuldig gebruik van dit stuk natuur.
Als er toegestaan wordt dit deel te bebouwen zal de drempel om de rest van het bos ook te bebouwen weg zijn en gaat dit unieke stukje natuur verloren.
Daarnaast functioneren de bomen als longen van dit deel van de stad. De kilo’s CO2 die dagelijks door de vele auto’s worden uitgestoten worden daardoor nog enigszins gecompenseerd. Ook werkt het als een filter op fijnstof, iets waar ik mijn dochtertje graag tegen wil beschermen.

2. Bereikbaarheid Weidevenne
De bereikbaarheid van de Weidevenne is vaak slecht. De Laan der Continenten staat vaak helemaal vast. Als het Mobiliteitscentrum er komt zal dat veel klanten trekken uit Purmerend. Een deel zal via de A7 komen maar voor een groot deel zullen de klanten via de Laan der Continenten rijden (afkomstig uit De Gors, Purmer-Zuid en Weidevenne). Dit zal extra verkeersdruk leggen op de Weidevenne.

Dit is voor mij, als inwoner van de Weidevenne, de onderbouwing van mijn bezwaren tegen dit mobiliteitscentrum. Laat de Kom A7 zijn groene karakter houden, dan zal Pluk van de Petteflet niet in actie komen.

Ik wens u veel wijsheid,

Vriendelijke groet,

Eric Kooijman

Deze open brief is ook gepubliceerd in de Facebookgroep ‘Wij Weidevenners’ (ruim 600 leden). Inmiddels is er ook een Facebookpagina aangemaakt: Red het bos langs de A7!

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink .

2 reacties op Red het bos langs de A7!

  1. Hans meijer zegt:

    Beste ,
    Ik heb uw uitgebreide brief gelezen en zullen dit naast de andere mails meewegen in onze besluitvorming
    Groeten Hans meijer
    Pvda

  2. Eric,

    Ik ben er dieper ingedoken dan eerst de bedoeling was. Dat hoor je vanavond wel in de raad. Altijd goed te weten dat er Purmerenders zijn die opbouwend kritisch zijn, en dan hoeven we het niet altijd eens te zijn.

    Door de vele gesprekken die ik heb gevoerd, is D66 nog sterker dan in de commissie tot de conclusie gekomen dat dit plan niet wenselijk is.

    Groet,
    Edwin Voorbij
    Fractievoorzitter D66

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s